Motorcykelns historia

En motorcykel är i dagens samhälle ett mycket välkänd koncept. För att snabbt och enkelt förklara vad en motorcykel är skulle man kunna säga att den är en hybrid mellan cykeln och bilen. Färdmedlet ser ut som en kraftigare cykel men drivs med motor precis som en bil. I Sverige måste man vara över arton år och besitta ett motorcykelkörkort för att lagligt köra motorcykel. Motorcykeln kan användas som ett alternativ till bil eller så kan den användas i sport- och tävlingssamanhang. Så kallade MC (Motorcykel) klubbar har nu blivit ett fenomen, dessa är klubbar i vilka medlemmarna träffas och åker mototrcyklar. Det händer att MC klubbar är kriminella men är för det mesta bara motorcykelintresserade vanliga människor. Kriminella MC klubbar kallas för MC gäng.

Tyskland 1885

Motorcykelns historia börjar 1885 i Tyskland där Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach uppfann den så kallade Daimler Reitwagen. Produktionen av motorcyklar satte igång på riktigt 1894 när det första motorcykelföretaget skapades. Detta företag kallades för Hildebrand & Wolfmüller. Än så länge ledde Tyskland inom utvecklingen av motorcyklar men England var tätt i deras hälar då även dem började producera motorcyklar i 1896. Det brittiska motorcykelföretaget hette Excelsior Motor Company och var endast två år före amerikanen Charles Metz att börja utvecka motorcyklar.

Massproduktionen av motorcyklar påbörjades vid förra millennieskiftet av brittiska Triumph Motorcycles. 1903 grundades det idag världsberömda motorcykelmärket Harley Davidson, ett namn som idag bär med sig mycket ära inom den motorcykelintresserade världen. Innan krigsutbrottet 1914 var det Amerikanska företagen Indian det största motorcykelföretaget med sina 20 000 producerade motorcyklar varje år. Första världskriget tog med sig stor framgång inom utvecklingen av motorcyklar då sådana med högsta prestanda behövdes för soldaterna i kriget. Hästarna som millitärer tidigare använt sig av byttes nu ut mot motorcyklar. Femtio procent av alla Harley Davidson motorcyklar producerade under krigstiden gick till soldaterna och andra inblandade i kriget.

Harley Davidson

Efter kriget hade Harley Davidson tagit Indians plats som största motorcykelföretag i världen, en titel Tyska DKW snabbt skulle komma att sno. 1950-talet inleddes med att Bert Hopwood introducerade BSA Golden Flash, en luftkyld “paralleltwin” motorcykel. Under 60 talet började Honda producera motorcyklar och revolutionerade industrin med allt modernare modeller. Mellan 60 och 90 talet var motorcyklar med tvåtaktsmotorer mycket populära till skillnad från dagens fyrtakter.

Asien dominerar idag

Den asiatiska marknaden, framför allt Japan och China, dominerar dagens motorcykelindustri. Det mest sålda färdmedlet genom tiderna är det Japanska företaget Honda’s Honda Super Club vilken sålde i 60 miljoner exemplar mellan åren 1958 och 2008. Indiska företag är även mycket dominanta i dagens motorcykelindustri med stora namn som Hero MotorCorp, Bajaj och TVS Motors. Hero MotoCorps modell Splendor har sålt i 8 och en halv miljon exemplar. Idag finns det oändligt många olika modeller och typer av motorcyklar, det finns någon för alla. Den italienska Vespan är till exempel ett prydligt och användbart verktyg för att ta sig fram i en urban miljö. Modeller som Honda CRF 110-16 är populära att använda sig av inom racing. BMW K 1600 GTL är perfekt för att åka längre distanser.